Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Dasar-dasar Penjagaan Kulit Muka Yang Perlu Diketahui

Dasar-dasar Penjagaan Kulit Yang Perlu Diketahui


Dasar-dasar Penjagaan Kulit Muka Yang Perlu Diketahui

Sekarang aku ingin menulis tentang Dasar-dasar Penjagaan Kulit Muka Yang Perlu Diketahui penting juga kita menggunakan rangkaian  penjagaan kulit secara rutin sesuai dengan jenis kulit anda untuk selalu tetap cantik, ada 5 jenis kulit muka seperti yang kita ketahui semua adalah:
  • Kulit normal
  • Kulit kering
  • Kulit berminyak
  • Kulit sensitif
  • Kulit bermasalah
Untuk mendapatkan wajah yang cantik itu ikutilah 5 langkah penjagaan kulit muka yang simple seperti di bawah ini

Krim pelindung surya matahari

Mungkin ada di antara anda semua yang tidak terlalu mementingkan tentang krim pelindung surya/cahaya matahari atau kita menyebutnya juga dengan nama krim sunblock pada kulit muka. Ia bisa melindungi wajah kita dari pancaran sinar matahari, bisa mencegah penuaan kulit muka, mengawal muka berminyak dan digunakan juga sebagai alas dasar make up.

Pencuci muka

Sabun krim cuci muka gunakanlah sesuai dengan jenis kulit muka anda, lakukan di waktu pagi dan malam, cara yang betul menggunakannya adalah dengan meletakkan pada lima titik pada wajah yaitu kedua pipi, dahi, hidung dan dagu, kemudian basahkan tangan anda dulu baru mulailah membersihkan wajah.

Dasar-dasar Penjagaan Kulit Yang Perlu Diketahui

Penyegar/toner

Digunakan untuk mengembalikan ph pada kulit dan membantu menutup pori-pori, berfungsi untuk membersihkan lagi kotoran yang masih melekat pada muka hingga muka menjadi segar.

Pelembap/moisturaizer

Fungsinya adalah untuk mengembalikan kelembaban kulit dalam keseharian, ditambah lagi dengan penggunakan pencuci muka yang kadang bisa membuat kulit kering maka diperlukan pelembab, aku sarankan untuk menggunakan produk yang mengandung bahan alami seperti timun dan lidah buaya/aloe vera.

Krim malam

Apakah anda semua juga menggunakan krim malam? malam adalah waktu yang baik untuk memanjakan kulit muka dengan krim malam, bisa dibilang bahwa waktu malam adalah waktu untuk penjagaan kulit muka yang paling efektif. 

Tentu saja banyak jenisnya krim malam pilihlah sesuai dengan jenis kulit anda, krim malam terdapat dalam bentuk gel atau krim. Itulah Dasar-dasar Penjagaan Kulit Muka Yang Perlu Diketahui semoga bermanfaat.

2 comments for "Dasar-dasar Penjagaan Kulit Muka Yang Perlu Diketahui"

  1. terimakasih tips merawat mukanya... buat cowok juga boleh kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat boleh sekali,lelaki perempuan memang harus menjaga kulit,kulit mukanya agar sehat :D

      Delete